En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

torsdag 10 januari 2013

Kamomilla Stad - sexistiskt och högerextremt?



Via Eivind Figenschau Skjellum läser jag att en svensk kulturpersonlighet försöker frälsa vårt västra grannland genom att hacka på den norska barnboken och teaterföreställningen Folk och rövare i Kamomilla Stad av Thorbjørn Egner.

Det är regissören Sofia Jupither som angriper barnboken i Norges största morgontidning Aftenposten.

I boken sjunger den jovialiske polisen Överkonstapel Bastian följande:
Man ska inte plåga andra
Man ska alltid bjuda till
Men i övrigt kan man göra vad man vill.
Sofia Jupither skriver att dessa strofer är "skrämmande likt den högerextrema retoriken 'sköt dig själv och skit i andra'".

Vidare är den svenska regissören upprörd över historien om när rövarna Kasper, Jesper och Jonatan rövar bort Tant Sofia, en kvinna från byn, för att hon ska laga mat åt dem. Men rövarna står inte ut med att Tant Sofia styr och ställer i deras hem, så de lämnar tillbaka Tant Sofia när hon sover.

Sofia Jupither menar att sensmoralen av denna historia - och hela boken - är "direkt skadlig" för barn.
"Man behöver alltså en kvinna till att laga mat och göra rent. Lyckas man inte med att få tag i någon - till exempel med hjälp av charm - är det bara att ta till kidnappning".
Regissören avslutar artikeln med orden
"Så, kära Norge, en välmenad fråga från en sann vän: är det inte på tiden, efter att ha låtit Thorbjørn Egner leva i 100 år, att ta steget in i 2000-talet och begrava honom för alltid?"
Att döma av artikelkommentarerna så faller den svenska regissörens uppmaning inte i god jord därborta i väster.

Läs mer hos Björnbrum,  SvD, Aftonbladet och Sveriges Radio

5 kommentarer:

  1. Ja, man skäms allt oftare över hur svenska kulturpersoner ger sig på våra grannländer med nedlåtande, feministisk retorik.

    SvaraRadera
  2. OK, jag känner iofs inte till något mer exempel. Gör du?

    På sätt och vis känns det lite faktiskt uppfriskande att hon gav sig på Norge eftersom norrmännen i högre grad saknar benägenhet att PK-svansa. Här i Sverige skulle hennes påhopp efterföljas av den obligatoriska offerkoftekolumnen "stackars-mig-jag-får-mothugg-och-det-känns-jättejobbigt-så-jag-kallar-det-för-HAT".

    SvaraRadera
  3. Jag tänker främst på Lena Sundströms bok "Världens lyckligaste folk" (om Danmark). PK-Sverige drar lilleputlandet i örat och konstaterar att danskarna inte har tillräckligt korrekta åsikter om saker och ting.

    Har inte följt kommentarerna kring Jupithers utfall, men jag hoppas norrmännen säger ifrån. Också upplyftande att veta att genusvetenskapen (feminismen) på högskolorna där har fått betydligt mindre anslag. I Sverige går vi åt motsatt håll. Mer feminism, mer galenskap, större skygglappar.

    SvaraRadera
  4. OK! Jag har missat den boken.

    Ja, hon har inte fått något vidare medhåll i Norge. Verkar ha varit ett ogenomtänkt påhopp. Ja, hoppas omvärlden kommer ikapp Sverige snart när det gäller feminismens ställning.

    SvaraRadera
  5. Jag älskar dena historie och har lysnat på den enda sen jag var myket liten och är tvärt imot alt deta jag vill faktiskt seja att jag är ett levande bevis på att hon har fel men hon får tyka som hon vill jag vil bar fram föra deta eftersåm jag står altid på kamomila stads sida

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.