En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

söndag 10 mars 2013

"Vissa feminister är fascister"


Aschberg, Josefsson och Sveland som deltog i debatten.

Gårdagens inlägg om "gubbslem"-talkörer under en paneldebatt i Göteborg anordnad av GRÄV 2013 för grävande journalister har redan blivit bloggens fjärde tredje näst mest lästa någonsin. Välkomna, alla nya läsare!


En av deltagarna i paneldebatten var Janne Josefsson, känd bland annat med programmet Uppdrag Granskning.

Han ångrar inte vad han sade och han skräder inte orden. Tidningen Expressen skriver:
Janne Josefsson drar också paralleller mellan vissa feminister och fascister.  
– Det finns en falang feminister som är fascister med antidemokratiska åsikter som att män är djur med mera. Jag tänker på SCUM-manifestet och Roks. Dokumentären Könskriget avslöjar detta på ett bra sätt tycker jag. Men Maria Sveland håller inte alls med om det, säger Janne Josefsson.
Dagens Nyheter skriver

Janne Josefsson säger till DN att han inte förstår kritiken. 
– Jag blev kallad gubbslem och det får man tydligen bli helt utan problem. Vissa kanske skulle känna sig kränkta av något sådant, men det gör inte jag. Jag reagerar på att Maria Sveland bara verkar vilja debattera med dem som tycker som hon. Vad blir det då för debatt? Sedan reagerar jag på att hon förespråkar en fascistisk sida av feminismen som jag inte tycker är riktigt klok. 
Vad är det för en fascistoid falang? 
– Maria Sveland är till exempel kritisk till Uppdrag gransknings dokumentär ”Könskriget” som handlar om den här typen av feminism, att män är biologiska djur och så. Jag har inte läst hennes bok om kvinnohat men jag har läst flera artiklar med henne där hon refererar till SCUM-manifestet. Det tycker jag är fascism. 
På Twitter pågår nu ett uppror mot Janne Josefsson och många vill att han avskedas från SVT efter sina uttalanden. 

Risken är dock liten eftersom Janne Josefsson är väldigt populär bland tittarna. Nyligen utsågs han till den mest populära personen i medierna enligt en opinionsundersökning som presenterades i tidningen Journalisten.

Katerina Janouch kommenterar debatten med könsmaktsordningsargument och kan inte låta bli att använda könsord.

7 kommentarer:

  1. De som är emot feminism kan kallas vad som helst. Men det motsatta är inte OK. Och
    Gudrun Schyman står inte ut med att bli emotsagd. Maria Sveland gör det inte heller. Ingen av de mer framträdande feministerna gör det. De vill inte debattera. De vill föreläsa om sin könsrasistiska agenda med syfte
    att byta ut patriarkat mot matriarkat och ta över det de i så många år bekämpat. Men i egna kläder blir det helt OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att de är rädda för debatt. Det ser jag som lovande.

      Radera
    2. FV:
      Det är ju ingen tillfällighet att de väljer att besöka t ex svt:s program. Har du hört någon ställa en enda följdfråga någonsin? De kan gå loss hur som helst och får bara fåniga imbecilla flin tillbaka. Gäller även tv4 och andra media som finns idag. Inga relevanta frågor överhuvudtaget. Man undrar ju om de programledare/journalister som leder programmen inte får göra något, inte vågar göra något, håller med om allt galet eller helt enkelt är korkade. Vilket är värst?

      Radera
  2. Johan Hakelius skriver om den heliga Maria i dag: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/johanhakelius/article16393400.ab

    SvaraRadera
  3. En bisarr intervju med Janne Josefsson på Radio Sjuhärad.
    Erik S

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5469807

    SvaraRadera
  4. Joseph och Erik! Tack för tips! Jag har sett dem men framför allt JJs egen debattartikel som jag strax ska skriva om.

    SvaraRadera
  5. Varken Katerina Janouch eller Maria Sveland är några änglar själva. Så vad brölar de om?

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.