En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

måndag 8 april 2013

Männens fel att pojkar får dåliga betyg i svenska?



Det är ett tecken i tiden att det ses som modernt att skylla på mannen, männen, manligheten, maskulinitetsnormen och liknande.

Senast ut i raden är docenten i svenska språket Gunilla Molloy, som skriver i DN att pojkars läsförmåga försämrats och att det inte är skolans fel...
"frågan borde (...) analyseras ur ett genusperspektiv som kan belysa aktiviteten 'läsa skönlitteratur' i relation till 'konstruktion av manlighet'"
...utan männens...
"många män, i sin gestaltning av manlighet, bland annat gör det genom att inte läsa skönlitteratur. Pojkar framstår nu som förlorare i det moderna kunskapssamhället".
Forskning.se skriver istället att det ligger närmare till hands att tro att minskad lärartäthet har gett försämrad läsförståelse bland svenska elever. När det gäller skillnaden mellan könen konstaterar Forskning.se att det inte handlar om någon skillnad i begåvning.

Öka lärartätheten, alltså. Jag anser att skolan även bör ta sitt ansvar för att skapa likvärdiga examinationsformer för pojkar och flickor. Om nu pojkar hellre läser historiska romaner och science fiction, vilket Gunilla Molloy hävdar, så borde betygen kunna mäta kvaliteten i olika läsvanor på ett likvärdigt sätt.

Bloggen Genusdebatten gav nyligen ett hårresande exempel på motsatsen från det senaste nationella provet i svenska för niondeklassare. Ett mer pojkfientligt prov får man leta efter.

Bloggat om Gunilla Molloys artikel: Susanna Varis, En stilla undran, Tysta tankar, Trollan. Fler via Knuff.se.

5 kommentarer:

  1. Det är ju helt sjukt att man enbart sätter värde på litteratur som primärt gillas av tjejer/kvinnor medan man ser ner på t.ex deckare och historiska romaner/skildringar för att de primärt gillas av killar.
    Kommer ihåg på gymnasiet när jag var dum nog att välja att läsa brott och straff av Dostojevski.
    Det var den sämsta smörjan jag någonsin läst men det är ju bl.a sådant som hyllas av litteraturkritiker och andra.

    En av de viktigaste sakerna i skolan tycker jag är att uppmuntra eleverna till att läsa böcker. Om då killarna väljer att läsa traditionellt manliga böcker så är det väl ett bra sätt att hitta en ingång till annan litteratur längre fram. Skall killarna tvingas att läsa böcker med mer kvinnlig inriktning för att de anses finare så riskerar vi att tappa flera generationer av manliga läsare.

    Håller också med Susanna Varis när hon skrev ungefär att som vanligt skall pojkarna ta ansvar för sin bristande vilja att läsa medan flickorna skall få så mycket hjälp som möjligt..

    Pelle2

    SvaraRadera
  2. Jag gillade faktiskt Brott och straff när jag läste den! Men fick läsa den i små portioner. I övrigt håller jag helt med dig, Pelle2.

    SvaraRadera
  3. Tack för länkningen och för att du poängterar att minskningen i lärartätheten kan vara en bov i dramat. Det är något jag missat att ta upp. Det är ännu ett bevis på att det är bättre med fler röster även om vi pratar om samma sak!

    Jag har nu uppdaterat mitt eget inlägg så det har mer kött på benen och innehåller mer reflektion, inte bara reaktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väl bekomme! Låter bra!

      Radera
  4. Förutom artikelns anhopning av fördomar och det postmoderna/socialkonstruktivistiska synsättet tror jag ett grundläggande problem är att språklärare ofta är lite för mycket av "humanister”. Detta får till följd att de överdriver betydelsen av litterärt språk i förhållande till vanlig sakprosa. Syftet med språkundervisning borde väl vara att kunna behärska språket snarare än att bli författare. Sedan tror jag varken pojkars attityder eller lärartätheten är det grundläggande problemet, snarare dataspel ( teknikfientlig?), brist på högläsning av eleverna (gammaldags pedagogik som funkar!) samt för mycket genustrams hos lärarna (på min tid läste pojkarna lika mycket som flickorna). Dostojevskij är kanske något svårsmält men är åtminstone klassisk litteratur som håller till skillnad från mycket det ensidiga dravel som dagens elever får i hemläxa. Se även länk till Litteraturmagazinet.
    Erik S

    http://www.litteraturmagazinet.se/artiklar/pojkars-lasforstaelse

    SvaraRadera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.