En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

lördag 20 april 2013

"Mercedes försöker tvätta bort gubbstämpeln"



"Mercedes försöker tvätta bort gubbstämpeln", skriver SvD.
"Mercedes CLA heter märkets senaste inpass på bilmarknaden. Det är en riktigt snygg och lättkörd fyradörrars kupé som ska locka andra än medelålders män att välja Mercedes".
"Tanken är att den senaste nya modellen, CLA, ska locka en yngre och då företrädesvis kvinnlig del av bilmarknaden".
 Nu duger alltså inte medelålders män ens som bilkunder. Medelålders män ses uppenbarligen som omoderna.

Det är visserligen inte min sak att bestämma vilka kundgrupper Mercedes vill försöka skrämma bort.

Men konkurrensen inom bilbranschen är hård och medelålders män är en köpstark grupp. Om Mercedes lyckas så kanske det anrika tyska bilmärket kommer att gå samma väg som de svenska bilmärkena: nedläggning eller uppköp från fjärran länder.

2 kommentarer:

  1. Jag har blivit så avtrubbad av tidningarnas ständiga nedsättande attityd till oss medelålders män att jag inte ens reagerade på ordet gubbstämpel. Bra att du är vaken och ser misandrin
    i denna artikeln. Håller med dig om att de nog skall vara mera rädd om sina medelålders manliga kunder. sannolikheten att en ung man eller kvinna har råd med en Merca är ju väsentligt lägre än att jag som medelålders man har det.
    Pelle2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Pelle2! Visst är attityden nedsättande! Jag har inget emot att andra befolkningsgrupper lyfts fram och ges positiv uppmärksamhet, men det går ju att göra utan att samtidigt och ständigt klanka ned på medelålders män.

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.