En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

tisdag 21 maj 2013

Uppfann en kvinna jordbruket?



Kvinnor har uppfunnit många användbara saker.

En diskmaskin med vattentryck uppfanns av Josephine Cochrane på 1800-talet.

Materialet kevlar anses ha uppfunnits av två personer, en man och en kvinna.

Vindrutetorkaren uppfanns av en kvinna.

Här är en lista på andra saker som kvinnor har uppfunnit och här är en hemsida som ägnas åt kvinnliga uppfinnare.

Men jag såg just ett TV-program på SVT som fick mig att dra öronen åt mig. I första avsnittet av programmet "Mänsklighetens historia" hävdades att en kvinna uppfann jordbruket.

Jag har gjort lite snabb research om detta och bloggens läsare får gärna upplysa mig om jag har fel.

University of Reading skriver på sin hemsida att de första jordbrukarna levde för cirka 12 000 år sedan.

Men det är inte säkert - det är inte ens säkert att vi har hittat platsen där det första jordbruket uppstod. Det kan ha varit i nuvarande Jordanien, skriver Notre Dame Magazine, eller kanske i Korea, skriver BBC. Detta är något som arkeologerna tvistar om. Det skedde åtminstone innan alfabetet och skriftspråket uppfanns.

Arkeologin kommer kanske att ge oss tydligare svar i framtiden angående var jordbruket uppstod och när. Men svaret på vilken person som uppfann jordbruket kommer vi antagligen aldrig att få.

Så svaret på frågan i rubriken är "kanske".

10 kommentarer:

  1. Såg samma program. Verkar totalt orimligt att med säkerhet kunna säga att en viss person uppfann jordbruket. Det är antagligen berättarteknik, för att få historien lite mer intressant. Eftersom den visades i svensk TV så kan man väl anta att det kändes viktigt att jordbruket måste ha uppfunnits av en kvinna eftersom det senare handlade om en manlig köpman. Undrar vad berättarrösten säger på orginalspråket...?

    Nästa program, på samma kanal, handlade om Bodens fästning och bl.a värnpliktiga. Det hade med stor sannolikhet berättats helt annorlunda om det var drygt 40 kvinnliga värnpliktiga som omkom på sjön. Då hade könsperspektivet kommit in hårt och alla svenska män hade fått sig några fina slängar av den kollektiva skuld-sleven och några försåtliga rapp med arvsynds-piskan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Programmet var textat med den amerikanska berättarrösten i bakgrunden. Det var alltså den amerikanska berättarren som gjorde en stor poäng av att en kvinna uppfann jordbruket.

      Skönt att höra att du delar mitt intryck av att det är ett befängt påstående!

      Jag missade det andra programmet, men, ja, jag tror som du. När män drabbas så görs det ingen poäng av vilket kön de har. När kvinnor drabbas så är de kvinnliga offer, och då kommer genusperspektivet in.

      Radera
  2. Människan är (tillsammans med klockan och båten) en hon och i resten av programmet fick männen äran för alla uppfinningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En man fick äran för att ha konstruerat Keops-pyramiden och en annan fick den tveksamma "äran" för att ha varit den första härföraren i ett dokumenterat krig. De är de enda exemplen jag minns som uttalades och de borde vara hyfsat väl belagda i skrivna källor.

      Radera
  3. Enstaka män, som jag minns det. Namngivna efter brev som de själva hade skickat och anteckningar på stentavlor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Que? Antar att du är ironisk.

      Radera
    2. Det var ett svar på malteroxx kommentar (missade svara funktionen) Män ärades inte enligt min uppfattning utan enstaka män nämndes t.ex den egyptiska köpmannen och hans son, ingenjören bakom cheopspyramiden och faraon, som alla var dokumenterade historiska individer.

      Sant att programmet började med "Ett broderskap..." då lär det i alla fall inte bli en feministisk produktion trots faktoid angående den första jordbrukaren.

      Radera
    3. OK, då förstår jag din poäng! Nej, det är fel att kalla programmet för feministiskt, det håller jag med om.

      Radera
  4. Och vem var den första människan? I programmet säger man i början.

    "Ett broderskap. Deras ledare är hela mänsklighetens genetiska förfader. Alla som lever idag bär en del av hans DNA…"

    Vad hände med mitokondriska Eve? ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det du citerar är en dramatisering utan uttalade faktafel. De säger inget om vem som var den första människan. (Det ligger nära till hands att tro att det var en glidande övergång från människans föregångare till människa och att den övergången bestod av både män och kvinnor).

      Jag kan däremot hålla med om att programmet innehåller för få kvinnliga aktörer - men när de väl finns så kommer de i sällskap med faktafel.

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.