En icke-feministisk jämställdhetsblogg

Om ekvalism

torsdag 3 oktober 2013

Kvinnors deltidsarbete drabbar män



Från portalen Forskning.no (min översättning):

"Män betalar priset för kvinnors deltidsarbete 
Bakom en deltidsarbetande kvinna står en försörjande man 
Män med försörjningsansvar jobbar gärna mycket. De jobbar övertid, de jobbar skift för att få extra tillägg, de tar extrajobb och på fritiden putsar de upp eller bygger på huset själva så att det blir billigare. När kvinnor väljer att jobba mindre för att vara mer hemma med barnen måste ofta männen jobba mer för att försörja familjen. 
- Många män sträcker sig långt för att deras maka eller sambo ska kunna vara hemma på deltid och för att skapa både den goda familjen och det goda hemmet, berättar [sociologen] May-Linda Magnussen".
Portalen skriver att merarbetet hos gifta eller sammanboende småbarnspappor även går ut över männens hälsa eftersom de i mindre utsträckning än kvinnor söker vård.

Jag skulle vilja tillägga att dessa mäns merarbete riskerar att gå ut över deras kontakt med barnen.

Forskning.no skriver dock att försörjningsansvaret inte bara är negativt för männen. Det ger dem även status, inflytande, högre lön och pensionspoäng.

6 kommentarer:

  1. "Forskning.no skriver dock att försörjningsansvaret inte bara är negativt för männen. Det ger dem även status, inflytande, högre lön och pensionspoäng."
    Ja, men när staten tar den högre lönen via skatten och ger den till ensamstående mödrar finns varken status eller inflytande på grund av försörjningsansvaret och pensionspoängen är ett löfte för framtiden som kanske aldrig infrias.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om att nackdelarna överväger.

      Men nettolönen ökar väl ändå alltid när bruttolönen ökar, eftersom marginalskatten aldrig i något fall når 100%? Och fler pensionspoäng ger väl ändå högre pension än färre pensionspoäng?

      Radera
  2. "status, inflytande, högre lön och pensionspoäng"

    Status är miljöbundet. Hans status ökar på jobbet, men knappast hemma. Hon ökar sin status bland väninnor, som har tid att inreda det perfekta hemmet.

    Inflytande har man också i den miljö man är i. Han får självklart mer inflytande på jobbet, men desto mindre hemma.

    Ja, man får högre lön om man arbetar mera. Speciellt övertid och långt hemifrån ger klirr i kassan. Men det kommer med ett pris. Mindre hemma. Om pengarna därefter mest konsumeras av familjen, frun bestämmer hur de konsumeras, är det inte mycket till ekonomisk makt. Pengar är dessutom inte allt här i livet.

    Pension är precis som Dolf säger ett löfte som inte nödvändigtvis slår in. Hennes mindre pension kan man dessutom förhindra med privat sparande.

    Min slutsats är att de män som går upp i arbetstid för att man bara måste ha de där prylarna och hon känner för att vara hemma, är lurade. De säljer sin livskvalité billigt. När livet summeras brukar flest ångra lite tid med barnen. Få ångrar att de jobbat för lite.

    SvaraRadera
  3. Som dolf säger, man jobbar ju mer för att familjen ska kunna fortsätta leva bra. Bara för att min fru börjar jobba deltid och jag övertid så tar jag ju inte de extra pengarna och går och dricker öl. Pensionspoäng är helt korrekt och dessutom högre pensionsavsättning. Status och inflytande är en chimär i mina ögon. Bara för att jag jobbar mer blir jag ju inte befordrad.
    I min egen erfarenhet så jobbar min fru deltid för att hon vill vara mer med barnen och jag helt enkelt fogar mig. Dessvärre jobbar hon ofta heltid (pga hennes jobbs karaktär) vilket gör att jag måste jobba extra på kvällarna för att få mitt jobb att gå ihop. Det är lite drygt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förstår jag! Antagligen en ganska vanlig situation.

      Radera

Kommentarer inaktiverade

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.